جای خالی "آینه‌های روبرو" در لیست نامزدهای نمایندگی ایران در اسکار

آینه‌های روبرو

 

 

جای خالی "آینه‌های روبرو" در لیست نامزدهای نمایندگی ایران در اسکار

 

کمیته‌ی انتخابِ نماینده‌ی ایران در آکادامی اسکار اسامی مطرح و کاربلدی را در خود جای داده است، این کمیته که متشکل از مسعود کیمیایی، فاطمه معتمد‌آریا، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین‌دست، حسین معززی‌نیا و امیر اسفندیاری است؛ سوم مهر ماه در حالی که تنها 6 روز تا وقت نهایی معرفی فیلم به اسکار زمان باقیست نام دوازده فیلم را از میان آثاری که در بازه‌ی زمانی مشخص‌شده به نمایش درآمدند به عنوان گزینه‌های مورد بررسی نام برده و با این‌که برخی از این گزینه‌ها اساسا فیلم‌های به اصطلاح اسکاری نیستند اما باید پذیرفت که بهترین‌های سینمای ایران در این بازه‌ی زمانی مشخص بودند.
طبعیتا در آکادمی اسکار عوامل دیگری به جز مطلوب بودن سطح کیفی فیلم از نظر فنی و محتوایی، اهمیت دارد از جمله حضور در جشنواره‌های بین‌المللی و احتمالا کسب جوایزی از آن‌ها و همچنین به نمایش در آمدنش در سایر کشورها و داشتن پخش‌کننده‌ی جهانی قوی.
بدیهی است که هیچ‌کدام از فیلم‌های این لیست به جز "گذشته" پخش‌کننده‌ی جهانی ندارند و فقط فیلم‌هایی نظیر "پله‌ی آخر" و "پذیرایی ساده" تجربه‌ی حضور در برخی جشنواره‌های بین‌المللی را دارند.
اما سوال اینجاست که چرا وقتی در این لیست نام‌های عجیبی مثل "کلاس هنرپیشگی"، "دهلیز" یا "بی‌خود بی‌جهت" به چشم می‌خورد که جدای از این‌که فیلم‌های خوبی هستند اما هیچ‌کدام از شرایط یک فیلم اسکاری را ندارند؛ نامی از "آینه‌های روبرو" نگار آذربایجانی نیست؟
آینه‌های روبرو در جشنواره‌های متعدد به نمایش در آمده و از بسیاری از آن‌ها جایزه گرفته است، منتقدان بسیاری در کشور بر آن مهر تأیید زده‌اند و جوایز بین‌المللی آن هم نشان از جلب رضایت کارشناسان آن سوی آب‌ها دارد.
علاوه بر آن آینه‌های روبرو با محتوایی بکر در سینمای ایران دست روی یک مسئله‌ی جهانی گذاشته و به مشکلات افراد ترنس‌سکشوآل پرداخته است. به انضمام این‌که تعمدا موضع مثبت قوانین ایران برای راحت زندگی کردن این افراد را با اشاره به این‌که به آن‌ها برای حل مشکل‌شان وام تعلق می‌گیرد و ... به نمایش گذاشته است که تصویر خوبی از ایران در برخورد با این ناهنجاری اجتماعی نشان می‌دهد.
آینه‌های روبرو به جز نشان دادن مصائب پیش روی یک فرد ترنس‌سکشوآل، شمایل یک زن ایرانی مذهبی و مقید به اصول که سرپرست خانواده است را نیز به خوبی به تصویر می‌کشد و با نشان دادن زنی مؤمن که انسانیت در او بیدار است و از فردی بی‌پناه حمایت می‌کند و تا آخرین حد توانش او را کمک می‌کند؛ می‌تواست بازتاب خوبی از اعتقادات مذهبی ما باشد.
آینه‌های روبرو علاوه بر موضوع اصلی‌اش به سایر مشکلات اجتماعی من جمله زنان سرپرست خانوار، زندانیانی که به علت بدهی از خانواده دورند و مشکلاتی که خانواده‌شان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، قضاوت‌های مردم و ... نیز می‌پردازد.
آینه‌های روبرو می‌توانست یکی از گزینه‌های مناسب ایران برای معرفی به آکادمی اسکار باشد، این فیلم افزون بر تمامی محسناتش برخلاف فیلمی مثل "کلاس هرپیشگی" به شدت شخصی نبود و دغدغه‌ی جهانی داشت و مثل اکثر فیلم‌های این لیست تنها فستیوالی که تجربه کرده بود جشنواره‌ی فیلم فجر نبود!
اگر در نهایت تصمیم بر آن شد که فیلمی کاملا ایرانی راهی اسکار شود و به همین علت "گذشته" نماینده‌ی ایران در اسکار نبود همیشه این سوال باقی می‌ماند که چرا در لیستی که اکثر فیلم‌های نام برده در آن با مناسبات اسکار همخوانی نداشت، نام فیلم خوش‌ساختی مثل آینه‌های روبرو خالی بود؟

 

1392.7.5

لینک مطلب

/ 0 نظر / 19 بازدید